eerste 10 dagen - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Jeroen - WaarBenJij.nu eerste 10 dagen - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Jeroen - WaarBenJij.nu

eerste 10 dagen

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

29 April 2014 | Zweden, Linköping

Op verzoek van simone!

Er zijn alweer een aantal dagen voorbij! En ik ben alweer pittig gewend geraakt aan het zweedse leventje!. Het weer is hier echt heerlijk geweest de laatste dagen.

Ik ben al een aantal keer op mijn stage geweest en mijn zweedse taal gaat al stukken vooruit. Ze beginnen me nu aan te spreken in het zweeds ipv engels! Zwengels noemen ze het!.

De verschillen in de zorg zijn nu wel duidelijk. Het lijkt dat ze minder ver zijn dan ons alleen het systeem waar ze mee werken is anders. Ze hebben een medische verpleegkundige die de handelingen uitvoert en beheert. Zoals de zorgplannen enz. En ze hebben geen doelen maar werken met een sociaal plan en een gezondheidsplan. Erg grappig om erin te kijken. Ze hebben oudere hulpmiddelen die wel wat gevaarlijker zijn,. Ik heb ze vandaag de BEA laten zien op het internet Johan mijn begeleider gaat het laten zien aan degene die hierover gaat.

Ik heb een gesprek gehad met de bazin van Kosmo Care. Een erg aardige mevrouw die erg vrolijk overkwam en tijd voor mij maakte voor een gesprek. Ze vond het erg goed dat er in nederland zoveel stage uren zijn maar ze begreep niet zo goed hoe de opleidingen nou precies in elkaar zitten. Dit heb ik nu moeten uitwerken en ga ik binnenkort inleveren bij haar. Dit moet ik dan misschien gaan presenteren aan een groep...alles in het engels.. waar ik nu ook al aardig goed mee onderweg kan.

Zaterdag uit geweest in een van de grotere clubs in linkoping platâr! Was erg gezellig wel klappen met geld uitgegeven want een biertje(0,5l) kost daar zo`n 6 euro! En een mix gauw 12 euro!... maar wel erg genoten.

De kinderen van Sandra vinden me erg aardig en ik hun ook! De taalbarriere is soms lastig maar we komen eruit.! Zondag zijn we wezen picknicken bij het meer met een vriendin van sandra en haar kindje. Erg gezellig en het wa super mooi weer. Ze houden hier erg van gezelschap met vrienden onder elkaar.

Ik heb het eerste kussengevecht overleefd en heb ze natuurlijk kei hard ingemaakt toch even de toon zetten natuurlijk!!!... totdat ze met zijn tweeen aankwamen met 2 grote kussens totaal onverwachts toen was ik toch verslagen... je zag ze genieten...

Als ik iets vergeet of jullie hebben vragen kom maar op :D

Ik geniet super hierzo en leer gigantisch veel. Ik mis het nederlandse leventje soms wel hoor. En natuurlijk heb ik koningsdag gemist dat was wel erg balen.

Ik hoor net dat Nelly, dochter van Sandra gevraagd had waar ik was want ze mistte me!. Hoe lief!;D ik heb namelijk 2 avonddiensten gehad.

Dit was het wel zo'n beetje denk ik zo?

Groetjes!,,

  • 29 April 2014 - 22:03

    Simone:

    Dank voor de blog!!

    Je kan wel merken dat ze op pedagogisch gebied wel voorlopen, anders had jij natuurlijk het kussengevecht wel gewonnen ;)


  • 29 April 2014 - 23:19

    Patty B:

    Leuk je belevenissen te lezen Jeroen! Gaaf ook dat je wat van je Nederlandse kennis mag delen ook.
    Hoe kom je trouwens van je logeer- naar je stageadres? Fietsje?
    Veel plezier nog!
    Grtz van je neef

  • 29 April 2014 - 23:27

    Jeroen :

    Nee! Ik heb een buskaart het is zo'n 14 km fietsen en heb hier geen fiets dus Is prima te doen met de bus!
    Ja het is fijn om het te kunnen delen en dat ze er ook daadwerkelijk wat mee doen!


  • 30 April 2014 - 11:35

    Opa En Oma :

    Prima Jeroen ,
    Je hebt het naar je zin en je leert veel , dat was de bedoeling ook .We misten al een paar dagen je verslag , we kijken er naar uit . Zwengels is weer een andere taal om te leren , hou jij het maar bij
    gewoon Engels . Liefs van ons .

  • 30 April 2014 - 20:52

    Lonneke :

    heel goed van simone....want we kijken uit naar je weblog.
    Enne...wat is een BEA ?
    ik zou zeggen, bedenk een oerhollands spelletje en uitdagen die kindertjes ! hinkelen ofzo ??? hahahaha
    dikke kus x

  • 02 Mei 2014 - 08:30

    John:

    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt,.
    Het uitgaansleven ontdekt in Zweden?, zit je vlakbij het uitgaansgebied? of ook dit met de bus?
    Je stage verloopt gelukkig goed, ondanks verkeerde info.
    Leuk dat je dingen inbrengt en dat er op gereageerd wordt.
    Succes met je verslag, en dat in het engels (dat zou niets voor mij zijn).
    Trots op je.
    Veel plezier de komende 3 weken.

    veel liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Zoals jullie weten ben ik voor 5 weken in zweden om stage te lopen op een revalidatie afdeling in Linköping!

Actief sinds 17 April 2014
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 5798

Voorgaande reizen:

18 April 2014 - 24 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: